Lovvu Dobbu

Event Ticker

Thursday, September 3, 2026

.: THROWBACK THURSDAY :.

Assalamualaikum.

Selalu throwback ikut tarikh sama, tahun la lelain.
Tapi, kali ni, throwback nya semua tarikh 30 oGos.
Dulu² rajin up gambar dekat FB.
Sekarang, semua dalam blog je.

Masa ni, bapak sihat lagi.
Boleh nak ikut jalan².
Sekarang, bapak banyak kirim salam je, sebab bapak tak larat nak duduk lama² dalam kereta.
Semoga bapak terus sihat, walaupun tak dapat nak ikut jalan².

Alahai, zaman 3 beradik kecil lagi.
Kak M umur sebulan.
Masa kecik, helok je semua nak masuk gambar.
Dah besar, susah betul ajak bergambar.

Anak dara sorang.
Baju dia masa baby², Linda beli bundle je.
Buat pakai harian, ke rumah pengasuh semua.
Nak cari baju gegirl² sikit.
Kalau pakai baju abang² je, memang orang kata boi la.

GengbasUMT.
Sekarang dah jadi pegawai kastam gred 9, dan alhamdulillah, dah dapat pindah ke Melaka juga.
Kalau tak, dia pun PJJ juga, first posting untuk gred 9.

Eh, dari dulu lagi rupanya incikSuami rajin membantu di dapur.
Sebab Linda tak strict sangat hal² dapur ni, so tak kisah pun incikSuami nak tolong.
Ada sesetengah orang kan, carrot pun ada cara potong nya.
Eh, Linda tak kisah pun la, potong la cemana gaya pun, ke perut juga duduk nya.
Lepas tu, ke STP(mainhole) juga lepas tu. Hahaha.
Tak reti nak lawa², plating² bagai.

Zaman anak² masih nak melawa² bila sambut merdeka.
Sekarang, memang t-shirt sekolah je lah pilihan utama.
Takde dah nak ikut tema bagai, Kikiki.
 Sekejap je kak M dah besar.
Baju pun kena dia pilih sendiri, tak boleh dah ibu suka² hati pilih.
Kena tanya dia dulu, berkenan ke tak.

Alhamdulillah, for the memories.
Moga banyak lagi momen indah yang bakal tercipta, aamin.

Till then, see ya.

Wednesday, September 2, 2026

.: PRAC FAMILY DAY - PART 4 :.

Assalamualaikum.

Sambung lagi kisah family day BabyRuz kita.
Ahad, 9.8.2026 - lepas sarapan, jalan² dekat pantai.
Ambil angin, konon² nak keluar lepas subuh, ada la momen sunrise..
Udahnya sunrise dalam bilik je lah.. hahaha.

Selfie dengan ombak.
Alhamdulillah, dengar deruan ombak, tengok air rasa nak basah² je.
Tapi, malas, hahaha.
Kita jalan² je lah dekat pantai ni.

Abang Mueez main korek² pasir.
Nampak tak corak yang Linda tunjuk pakai anak panah tu?

Nah, Linda zoom.
Pasir tu jadi bulat² kecik yang comel..
Terus teringat kumbang najis tu.

So,Linda pun Google la imej tu.
Dapat la info mengenai ketam bola pasir @ sand bubbler crab.

Ketam bola pasir atau sand bubbler crab ialah sejenis ketam kecil yang menghasilkan bebola pasir di kawasan pantai semasa air surut. [1, 2, 3]
Fungsi Bebola Pasir
  • Menapis Makanan: Ketam mengaut pasir dan menapisnya di dalam mulut untuk menyerap zarah makanan atau nutrien organik yang kecil.
  • Membuang Sisa Pasir: Pasir yang sudah habis nutriennya akan digumpal menjadi bebola kecil sebelum diletakkan di atas tanah.
  • Corak Pantai: Taburan bebola pasir ini menghasilkan corak yang unik di atas permukaan pantai.

Habis jalan² dekat pantai.
Jom la balik resort, nk kemas² bilik.
Kemas beg. Sebab dedek Ngan kak M sambung mandi pool pagi tu.

Lepas tu pulang² kunci, siap² nak bergambar pula.

Eh, tau² incikSuami dah panjat tembok.
Bila ntah dia memanjat.

Jadi photog pun cucun cucun la orang ni.
Nak ambil gambar ramai² kan.
Meriah ramai² ni.

Next entry la Linda share gambar beramai² hari Chek out tu.. Kikiki.
Sebab dah upload gambar dekat entry lain.
Malas nak upload lain.

Till then, see ya.

.: GIVEAWAY WEDDING ANNIVERSARY SA DAN SUAMI YANG 3 TAHUN :.

Assalamualaikum.

bulan September ni, bukan bulan yang linda je tunggu2 (baca bulan kelahiran).
rupanya ramai je yang menunggu bulan September ni.

Anniversary SA yang ke 3.

-tekan banner tau-

Selamat ulang tahun perkahwinan yang ke3 buat SA dan incikSuami. Semoga rumahtangga yang dibina sentiasa dalam rahmat Allah. Kegagalan yang pertama bukan lah pengakhiran untuk semuanya, semoga kali ni kebahagian milik SA dan suami, aamin

jom reramai join GA SA.
mana tahu ada rezeki terpilih sebagai pemenang.

till then, see ya.


Monday, August 31, 2026

.: MERDEKA 69 :.

Assalamualaikum.

Salam kemerdekaan buat semua rakyat Malaysia.
Sama sama lah kita menjaga keharmonian ini, jangan sampai negara tergadai lagi, Aamin.

"Malaysia MADANI, Kesejahteraan Dinikmati"

Gambaran visi kerajaan untuk mewujudkan sebuah negara yang maju, inklusif dan harmoni, di mana setiap individu dapat merasai kesejahteraan secara menyeluruh. istilah “MADANI, yang berakar daripada konsep tamadun (civilisation), merangkumi nilai-nilai keadilan, kebajikan, dan kemanusiaan.

Fokus utama tema ini adalah untuk memastikan bahawa kesejahteraan bukan sahaja dikecapi oleh golongan tertentu, tetapi oleh seluruh rakyat tanpa pengecualian.

Logo Merdeka 2026

Logo Malaysia MADANI dijadikan sebagai logo rasmi HKHM pada tahun ini kerana reka bentuk logo ini berteraskan Malaysia MADANI yang menghasilkan corak simbolik “tangan yang sedang diangkat, untuk melafazkan ikrar Rukun Negara”.

Mewarna pun nak ikut tema merdeka.

Semarakkan semangat kemerdekaan anda.
Semoga Malaysia terus aman damai dan sejahtera, aamin.

Till then, see ya.

Sunday, August 30, 2026

.: JEMPUTAN BERANTAI, BREAKFAST DATE :.

Assalamualaikum.

nanti kta sambung cerita familyDay PRAC.
setelah semua keluarkan entry breakfast date, blogger MZ, sis PH, sis Carneyz dan juga sis Retna kita.
sampai la masa diri sendiri pula up cerita nya. 
maap lerr, selalu lambat keudara. hahaha

macam sis PH kata, jemputan berantai.
dari PH sorang, panjangkan ke MZ, terus sampai ke Carneyz dan Retna.

Selasa, 25.08.2026 - destination CBTL, Sri Gombak.
pakai earphone, pasang waze, simpan dalam poket. 
Alhamdulillah, sampai.

kemain besar sticker dekat blogger PH tu.
ampun ya.. hihihi.
masa awal-awal tu, sekali dengan sis Retna, tapi tak lama sebab sis Retna berkejaran untuk pulang ke kampung, rasa semua pun tahu.
Terima kasih sudi juga datang, walaupun sekejap.

lepas tu, tinggal kami berempat.
wefie sikit.

bak kata sis Carneyz, walaupun berbeza pekerjaan, tapi semua ngam.
Alhamdulillah, linda la paling risau, sebab kita ni alahai, kerani cabuk je..
yang housewife 2 orang tu, bukan calang-calang ye.
kalah linda.
apa pun, seronok dapat bertemu secara fizikal.
baik-baik semuanya.

dan amik gambar makanan linda je.
terima kasih sis MZ for the food untuk hari tu.

dari pukul 10 pagi, tengok-tengok almost 12noon dah.
so, masing-masing pun nk bergerak dah.
tapi, singgah dulu dekat kereta MZ.
melihat-lihat, dapat penerangan macam-macam.
nasib tak naik ronda-ronda pusing SG je sekali. hahaha.

linda pula terus ke next agenda.
servis babyLC ni pula.
nanti nak jalan jauh.
servis la apa yang patut.

lepas tu kan, linda pun balik la hospital macam biasa.
siapa yang biasa laluan tu, tau la.
jalan utama nak ke hospital tu, memang kena lalu jalan besar.
malas pula linda nak naik bulatan Batu Caves tu.
so, ikut jela jalan dalam yang akan tembus dekat NSK Selayang tu.
sekali, silap masuk simpang da.
sampai dekat jalan belakang Stadium Selayang tu pula.
hahaha, adoi la.. meh la kita gelakkan diri sendiri.
nasib baik motor, layan jelah.


alhamdulillah, kalau ngedate dengan geng blogger, tak sah la takde ole ole.
nasib baik motor ada box tau, boleh la sumbat ole ole dalam box.
terima kasih for the food, gift and friendship.
lajak ke Tronoh, roger-roger ye.
insyaAllah, ada rezeki ketemu lagi.

benda yang linda tak sangka akan berlaku apabila kembali semula berblogging.
another circle of life, yang sangat-sangat linda hargai.
semoga yang baik-baik untuk semua juga, Aamin.

till then, see ya.
 



Friday, August 28, 2026

.: QUICK UPDATE :.

Assalamualaikum.

Hari ni, lepas rehat baru masuk pejabat.
Tengok dekat PC.

Ada lagi 12 hari nk sampai 9 Sept.
Eh, tiba² berdebar.

Semoga dipermudah segala urusan.
Gembira harus lah.
Sedih, mesti ada juga.
Tapi, perpindahan ini yang diminta, jadi Linda ok. insyaAllah.

Masuk kerja minggu depan.
Wahh, lagi lah.
5 hari je tinggal(hari bekerja).

Moga yang baik² saja, aamin.

Till then, see ya.

Thursday, August 27, 2026

.: KISAH ISNIN :.

Assalamualaikum.

Kisah Isnin, nak juga abadikan dalam blog.

Tech Radicare , Abang Ali belanja nasi Arab sempena nak berpisah.
Alhamdulillah, rezeki jangan ditolak, musuh jangan dicari.
Moga murah rezeki selalu abang Ali, nanti kita jumpa kat Perak Aje.
Udah abang Ali pun orang Kuale Aje.. hihi.

Petang melalut sampai Selayang Mall.
Masuk Watson nampak lip scrub ni, RM10 je.
Haa, ambil la satu.
Nak scrub bibir, letak lip balm sekali, kot² la boleh jadi bibir Angelina Jolie ke.. 😆😆

Anak yang sentiasa tahu, bila je ibu gaji.
Dia pun tuntut bahagian dia. 
Memang ibu kerja untuk anak² pun, tapi ibu tetap beli apa yang ibu suka. Hahaha.

Kasut bola abang Mueez, nak yang warna pink pula tu.
Tak sampai lagi ni, kawan tu ada game hari Ahad nanti.
Gelisah la tu, orang tak sabar nak pakai kasut baru ni. 🤭🤭

Sedar tak sedar, dah nak sampai hujung Ogos.
Lagi berapa hari je nak jadi warga Selayang.
Perasaan bercampur baur.
Doa yang sentiasa meniti di bibir, "semoga dapatlah tempat yang dimohon, aamin".
Takmo fikir the worst (baca kena PJJ lagi walau dalam Perak).
Doakan sekali untuk Linda ya. Terima kasih semua.. 🤗🤗

Till then, see ya.


P/s - busy 2 hari ni, masuk kursus..banyak cerita hutang ni, BW pun tak sempat.

Wednesday, August 26, 2026

.: SKILL UNLOCKED :.

Assalamualaikum.

Another achievement unlocked.
Dah macam cerita Kitchen Soldier pula.

IncikSuami hantar gambar ni tengah hari tadi.

Waaa.. kalau camnie, boleh la Linda resign jadi tukang masak..🤭🤭
IncikSuami dah boleh harap ke dapur.

Itulah orang cakap, masak ni tak perlu skill pun.
Kena selalu praktis je, nanti hebat la.
Nak meniaga tu tidak lah, tapis sekurang kurangnya, boleh la jamu keluarga sendiri makan.

Till then, see ya.

.: PRAC FAMILY DAY - PART 3 :.

Assalamualaikum.

sambungan family day PRAC.
lepas chek in, dalam pukul 3 petang tu, berkumpul semula dekat ruang tengah tu.
nak mulakan aktiviti fun fun.

ada aktiviti kids, baby.
linda tak ambil pun..
anak-anak linda takde yang nak join..
ala, aktiviti biasa-biasa je.
dedek dah jeling pool je.. hahaha.

so tiba la masa aktiviti couple.

ok, sebelum mula.
ambil gambar dulu.

husband n wife kena tutup mata.
wife kena suapkan biskut+whipcream dekat husband.
siapa cepat habis dia la memang.

masing-masing ambil tempat.
linda dengan incikSuami yang ada anak panah tu.

selepas habis aktiviti.
hahaha.. nasib baik la tak masuk lubang idong. 😂😂

sekejap je.. dalam pukul 5 dah selesai semua acara.
aktiviti takde yang hardcore pun.
semuanya santai-santai je.
sebab dengarnya, tahun lepas punya aktiviti buat dekat pantai, lepas tu ada tragedi terpeleot yang sangat dasyat, katanya sampai teralih juga tulang pinggul, wallahualam.
yela, dekat pantai kan.
macam linda dok terpeleot kaki dekat pantai ler.

habis aktiviti tu, santai-santai jelah.
anak-anak pun dah terjun dalam pool.

so, malam temanya baju tidur.
hari tu, ada share gambar blogger Rawiwa sekeluarga dengan baju Kuromi. dia gelak je.
linda follow je, malas nak beriya.
so incikSuami yang sediakan semuanya.
dan santai-santai je, tak fikir nak menang pun.

wefie sikit.

jadi, nie la tema baju tidur nya.
bole la.. bole la.
buat pakai dekat rumah.
dedek dengan kak M dah banyak kali ulang bajunya linda tengok.
video call la.. sebab dah 2 kali weekend tak balik rumah ni.

Alhamdulillah, selesai event nya.
tapi, ada lagi tau entry nya.
tak habis lagi ni.
sebab belum chek out. hihihi.

till then, see ya.

Tuesday, August 25, 2026

.: CONFUSED :.

Assalamualaikum.

Dekat pejabat hari tu.
Tetiba ada something yang menarik perhatian.
Ambil gambar ,boleh buat modal entry blog.

Meja 1

Meja 2

Confused Linda, siapa yang nak pindah ni. Hahaha.
Sebab meja 2 tu meja Linda.
Ada ruang sikit untuk menulis je. Hahaha.

Yang meja 1 tu, meja partner kita Izzah.
Kemas weyh.
Macam dah kemas² nak pindah.
Eh, sabar dulu.
Kak Linda jalan dulu.. nanti Izzah plak hantar borang transfer ya. 🤭🤭

Memang gitu lah meja Linda.
Dekat ofis lama, di Melaka.
Ada Kak Zila tolong kemas. 
Dia cakap banyak betul barang.
Hahaha.

Adik² ni, biasa la serabut.
Semua nak hempuk, lepas tu. Tinggal ruang sikit je, janji lepas nak menulis report ke apa.
Lepas ni, dekat tempat baru, tak tau pula macam mana.
Semoga yang baik² saja, aamin.

Till then, see ya.

.: SALAM MAULIDUR RASUL 1448 :.

Assalamualaikum.

Salam Maulidur Rasul.
Moga kita memperbanyak selawat ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW.
Semoga kita tergolong dalam golongan yang menerima syafaat Rasulullah SAW, aamin.

Salam Maulidur Rasul 1448

Abang Mueez join perarakan dekat taman perumahan, sempena Maulidur Rasul.
Jangan ngelat sudah la.

Linda pun kejap lagi ada hal.
Nak dating, nak servis motor.
Harap² kedai motor buka la (tokey Cina, tak cuti la kot Noh).

Till then, see ya.

Monday, August 24, 2026

.: SABTU DAN AHAD :.

Assalamualaikum.

Sabtu dan Ahad minggu terakhir.
Yang mana, boleh tak berpisah dengan katil.
Memang bermalas malasan Linda bergolek atas katil.

Sabtu Petang, kita briswalk la sikit.
Buat keluar peluh.
Eh, menjak² dah habis cabaran sihat ni, malas sungguh rasanya.

Hari Ahad ,ulang skrip yang masa.
Petang keluar briswalk awal sikit.

Emm, dah macam cerita cikSha kita.
Tapi, anjing ni dia dok senyap je.
Pengunjung tetap hospital la.
Kejap ada, kejap takde.

Melangkah la selagi mampu.

Yang ni peel yang paling tak gemor.
Tong sampah besar alam, atas lantai juga dicampaknya.
Nak buka penutup tu, berat sangat agaknya.

Kali ni, lama sikit.
Dapat la banyak sikit step nya.

Alhamdulillah, masih diberi kesempatan oleh Allah untuk menjalani hari dengan sihat..aamin.

Till then, see ya.

.: PRAC FAMILY DAY - PART 2 :.

Assalamualaikum.

selesai semua dekat Masjid Haji Isa, kami teruskan perjalanan ke Teluk Senangin.

panas lah, pakai sunglasses la.. hihihi
kak M pun nak juga dekat belakang tu.

beratur semut merah ni atas jalan raya.
harap-harap tak menyusahkan pengguna jalan raya yang lain..

akhirnya sampai juga ke Teluk Senangin.
penginapa di Natilia Beach Resort


memang resort tu penuh dengan kami je lah.
total bilik dalam 45.
kami je dah 41 keluarga.
tak tau la kot ada yang sewa 2 bilik ke.

ada jualan merchandise kelab.
linda beli lanyard, anak2 beli keychain tak silap..

ruang tengah.
kiri kanan tu bilik la.
ada 2 tingkat semuanya.
so, kalau nak buat event family day dekat tengah2 tu. ok je.

last but not least.
suka la gambar ni.
tapi, kita buat tone black n white, sebab tone berwarna nampak debab sangat.. hahaha.

nanti kita sambung akviti, ya.

till then, see ya.

Saturday, August 22, 2026

.: PRAC FAMILY DAY - PART 1 :.

Assalamualaikum.


Sebelum berubah tahun, jom la kita up cerita pasal Family Day PRAC kita.

8-9 Ogos 2026, Sabtu dan Ahad bertempat di Teluk Senangin.
Kalau ikut bilangan kereta ada 41 biji semuanya.
Jadi bilangan keluarga pun 41 la kan?
Rasa macam semua negeri ada wakil.
Pahang, Kelantan, Johor, Selangor, Perak, Kedah, Pineng pun ado.

IncikSuami ajak, kita on je.

D-Day , hari Sabtu, geng² northern berkumpul dekat Petronas Seri Iskandar.
Kitorang dah masuk geng Northern la, sebab dah pindah.
Kalau ikut Central. Tapi, mana2 pun boleh.

Dah kumpul² situ, terus gerak ke checkpoint seterusnya.
Masjid Haji Isa, Lekir.

Berkumpul di situ, tunggu geng² Central sampai.

Sambil² tu, minta la kak M snap gambar ibu.
Asyik letak yang comel je, sekali sekala letak la yang tak berapa comel ni.

Wefie pula.
Ok, kat sini kena sidai.. 
Sejam juga dok menunggu geng² central sampai.

Akhirnya sampai juga.
Jom la kita cucun cucun kereta ni.

Wefie lagi.
 
Selesai cucun cucun kereta.
Yeahhh..

PRAC - Premium Red Aruz Community Family Day 4.0 bermula.

Kenapa 4.0??
Sebab dah kali ke 4 diadakan family day.
Kalau ikut, incikSuami dah masuk group antara yang terawal juga..
Tahun 2022, memang awal² pembukaan community.
Tapi, ni baru berkesempatan nak join FD.

Dah selesai snap² gambar, kita teruskan perjalanan.

Till then, see ya.