Assalamualaikum.
Sambung lagi kisah family day BabyRuz kita.
Ahad, 9.8.2026 - lepas sarapan, jalan² dekat pantai.
Ambil angin, konon² nak keluar lepas subuh, ada la momen sunrise..
Udahnya sunrise dalam bilik je lah.. hahaha.
Selfie dengan ombak.
Alhamdulillah, dengar deruan ombak, tengok air rasa nak basah² je.
Tapi, malas, hahaha.
Kita jalan² je lah dekat pantai ni.
Abang Mueez main korek² pasir.
Nampak tak corak yang Linda tunjuk pakai anak panah tu?
Nah, Linda zoom.
Pasir tu jadi bulat² kecik yang comel..
Terus teringat kumbang najis tu.
So,Linda pun Google la imej tu.
Dapat la info mengenai ketam bola pasir @ sand bubbler crab.
Ketam bola pasir atau sand bubbler crab ialah sejenis ketam kecil yang menghasilkan bebola pasir di kawasan pantai semasa air surut. [1, 2, 3]
Fungsi Bebola Pasir
- Menapis Makanan: Ketam mengaut pasir dan menapisnya di dalam mulut untuk menyerap zarah makanan atau nutrien organik yang kecil.
- Membuang Sisa Pasir: Pasir yang sudah habis nutriennya akan digumpal menjadi bebola kecil sebelum diletakkan di atas tanah.
- Corak Pantai: Taburan bebola pasir ini menghasilkan corak yang unik di atas permukaan pantai.
Habis jalan² dekat pantai.
Jom la balik resort, nk kemas² bilik.
Kemas beg. Sebab dedek Ngan kak M sambung mandi pool pagi tu.
Lepas tu pulang² kunci, siap² nak bergambar pula.
Eh, tau² incikSuami dah panjat tembok.
Bila ntah dia memanjat.
Jadi photog pun cucun cucun la orang ni.
Nak ambil gambar ramai² kan.
Meriah ramai² ni.
Next entry la Linda share gambar beramai² hari Chek out tu.. Kikiki.
Sebab dah upload gambar dekat entry lain.
Malas nak upload lain.
Till then, see ya.


















